زندگی من و تو

زندگی بی رویِ خوبش، بدتر است از مُردگی

زندگی من و تو

زندگی بی رویِ خوبش، بدتر است از مُردگی

پیوندها

جبر یا اختیار

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۱۷ ب.ظ

تا حالا به این فکر کردی
که اگه توی این نقطه نبودی،کجا بودی ؟
اگه دست تقدیر، تو رو یک جایی دیگری از این کره ی خاکی میبرد چی میشد؟
تاحالا فک کردی ،اگه متولد ایران نبودی 
یا اگه بجای یک شهر پیشرفته یا نیمه پیشرفته 
توی یکی از روستاهای محروم سیستان بلوچستان یا خوزستان بودی، زندگیت چه تغییری میکرد؟
از این جبر ناخواسته خشنودی؟
اگه پدر و مادرت مسلمان نبودن ، تو الان مسلمان بودی؟
اگه سنی ،وهابی ، بودایی یا یهودی بودن ، تو الان مشغول چه کاری بودی؟
ایا ما انتخاب کردیم؟
که اینی باشیم که الان هستیم؟
ایا از قدرت اختیاری که خدا بهمون داده در نقش یک انسان، استفاده کردیم یا همش تقلید بوده؟
جبر بوده؟
میتونی محکم و پر‌ از یقین ، بایستی و بگی 
آره!
بگی من همه چیزهایی که دارم نتیجه ی دیدن و زمین خوردن و بلند شدن و گوش دادن و سفر کردن 
و فکر و فکر و فکر و فکر بوده؟!
با بقین بگی هرجای دنیا هم بودم ،بلاخره به همین باور و اعتقاد و اندیشه میرسیدم
میتونی؟

 

موافقین ۱۶ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۳۱
Faezeh

نظرات  (۱۶)

نه کاملا کپی و نه کاملا تجربه 

پاسخ:
خب بنظرت همین مایل بودن خوبه؟
۳۱ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۲۵ فاطـــღـــمـه ツ

اگر بحث دین باشه

من هیچکدوم از دین ها رو قبول ندارم

همشون نقص هایی دارن

یادمه یبار دبیر هویت اجتماعی مون گفت : دین مسیح کامل نیست ، چون باعث میشه نیازهای جنسی افراد برطرف نشه ، منظورش ازدواج نکردن کشیش ها و راهبه هاش بود

من چند سال پیش کلی راجب دین مسیح تحقیق کردم و چیزهایی خوندم که اصلا با عقل جور در نمیاد! یه مدت احساس میکردم دیوانه شدم!

اسلام هم بعضی مواردی داره که قبولشون ندارم ، بنابراین اگر این دو تا دین بزرگ کامل نباشن هیچکدوم کامل نیستن

ولی حیف که نمیتونیم خودمون اختیار کنیم و انتخاب کنیم ، چون اونوقت بهمون میگن مرتد!

ولی چون از پدر و مادر مسلمون به دنیا اومدیم ما هم مسلمونیم و مجبور به رعایت قوانینش هستیم!

پاسخ:
چون اهل فیلم دیدنی میگم
مگرنه که شاید مثال درستی نباشه
دقت کردی یک فیلم با سانسور یا بدون سانسور چقدر فرقشه؟
گاهی اون دینی هم که راجبش میخونی با سانسور شده یا تحریف
باید بگردی نسخه اصلیشو پیدا کنی:)

به نظر من‌ بستگی به خود فرد داره :)) 

پاسخ:
یعنی شرایط و محیط زندگی اصلا دخیل نیستن؟
۰۱ مهر ۹۹ ، ۰۵:۳۱ مهدی ­­­­

مطمئن هستم خدا بدش نمیاد یه مدت هر دینی که داریم رو ول کنیم و سعی کنیم بقیه چیزا رو امتحان کنیم و فکرمون رو همونطور که گفتید خودموم بسازیم

پاسخ:
اول جمله گفتین اطمینان !
من دنبال همینم 
طبق چه چیزی مطمئن میشید؟
خیلی افراد میگن مثلا به اسلام اطمینان دارم
ولی جو و محیطشون که عوض میشه ،دیگه مطمئن نیستن 
ما کی میتونیم از لفظ یقین و اطمینان استفاده کنیم؟

راستی توی قرار پنج شنبه ها شرکت نمیکنین؟ :)
اینجا http://bargharar.blog.ir
تبلیغ نامحسوس ؛)

یاد کتاب " در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند " افتادم! اگه نخوندین، پیشنهاد می کنم بخونید و لذت ببرید.

پاسخ:
نه نخوندم
خیلی خیلی ممنونم بابت این پیشنهاد :)

نه خب تا الان اینجوری و به این وسعت بهش فکر نکرده بودم ...

 

نکته جالب اینجاست که اگر مثلا یه جای دیگه هم بودم، اون موقع هم میتونستم یه جای سومی باشم و همین طور تا بینهایت و بالاخره من باید یه جایی باشم که الانم.

 

هر چند به این شعر اعتقاد دارم:

در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم

 

ولی همیشه حواسم هست به این مصرع:

نابرده رنج گنج میسر نمیشود ...

 

 

حالا گنج چیه و کجاست اون یه بحث طولانی میطلبه!

پاسخ:
نه اگه مدام فک کنیم خب اگه این کشور بودم ،اون دین بودیم و ... چی میشد؟
اینجوری مثل اینه که سعی کنیم بفهمیم بی نهایت چه عددیه !
که بی معنیه
چه شعرهای خوبی رو نوشتین 
کاش فضایی محیا بشه که بشه این بحث های طولانی رو انجام داد
۰۱ مهر ۹۹ ، ۰۷:۵۴ Sepideh Adliepour

من از بچگی توی تمام انتخاب هام آزاد بودم

و هیچ وقت هم هیچ چیزی رو به سادگی قبول یا رد  نکردم

وبار ها به این فکر کردم که اگه یه جای دیگه متولد می شدم چی؟

باید بگم که در فیزیک وجودی من قطعا تاثیر داره اما از لحاظ فکری، اعتقادی،روحی

درواقع من همین بودم که هستم!

پاسخ:
چقدر خوب سپیده جان
واقعیه عالیه
قدر خودتو بدون پس :)
۰۱ مهر ۹۹ ، ۰۹:۰۵ رفیقِ نیمه راه

تا دلتون بخواد به این چیزا فکر کردم...
به نظرم اگه یکم دیگه به جبر و اختیار فکر کنم عقلمو از دست بدم :/

پاسخ:
امام علی ی خطبه داره 
که راهنمایی میکنه به چه چیزهایی فکر کنیم و چجوری
مثلا میگه اگه به چگونگی خدا فکرکنی خل میشی ( البته به زبون من)
شاید اینکه میگی دور از جون عقلتو از دست بدی 
ربط به چگونگی فکر کردن داره
رفیق نیمه راه برقرار منتظرته :) 
شما جز بیانی های کتابخوانی :)
۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۲:۱۳ مهدی ­­­­

کانال یوتیوبم رو چک کنید. یه راهایی هست که میشه رفت خدا رو دید و فهمید که چه نظری داره. 

مرسی از دعوت!

پاسخ:
حقیقت تا یجایی نگاه کردم
و گاهی دچار شک میشم! 
شکی که شمایی که اینقدر دنیای ایده آل ات قشنگه
اینقدر درکت عظیمه 
چطور میشه که مصرف کننده باشی !
و علاوه بر اون  بقیه رو هم دعوت میکنی ! 
یعنی صحبت هاتون راجب این قارچ ها هم درسته ؟
اخه مگه میشه چیز به این مهمی رو هیچ امام و پیغمبری حتی سرسوزنی بهش اشاره نکرده باشه ؟ 
توی اسلام به عقل و تفکر خیلی تاکید شده
چیزهایی ک یک ذره حتی مانع این قدرت تفکر و اختیار بشن نهی شده 
و چنین چیزی مگه باعث این نمیشه ؟ حتی لااقل در همون لحظه !
بلاخره مثلا نمیشه هم مصرف کرد ، هم رانندگی! 
 

با اطمینان می گم اگر یه جای دیگه به دنیا میومدم که مثلا خانواده یهودی داشتم یهودی می شم ...

و این خیلی بده... خودم می دونم...

 

گرچه وقتی 9 سالم شد بابام اصرار داشت که برم و دنبال یه دینی بگردم که به نظر م و با توجه به تحقیقاتم انتخابش کرده باشم و کاملا آزادم گذاشته بود...

من ترجیح دادم اسلام و انتخاب کنم... بدون تحقیق !

 

هوم... نمی دونم....

پاسخ:
هوم خب شاید ۹ سالگی واقعا زود بوده برای انتخاب
ولی الان نمیخوای انتخاب کنی؟
۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۶:۵۱ مهدی ­­­­

آره وقتی قراره رانندگی کنید لازمه عضله هاتون با هم هماهنگ باشن.

بدن آدما ساخته شده که تو فضای وحشی و خطرناک بیرون دووم بیاره برای همین خیلی هوشیاره به چیزای فیزیکی. برای همین قدرت فکرش مجبوره محدود باشه.

اون دارو ها شما رو سر جاتون میشونه و قدرت فکر رو چند ده برابر میکنه. ممکنه اونجا کسی بهتون حمله کنه نتونید بهترین واکنش رو داشته باشید ولی مغزتون رو دنده 5 داره روی 6 امین بعد فکر میکنه.

شک خیلی خوبه.

هممون قدرت اختیار داریم و وقتی چیزی به این بزرگی بهمون معرفی میشه میتونید تحقیق کنیم و با اختیار به سمتش بریم یا نه. اول کانال 2.5 ساعت ویدئو هست که تمام منابع تحقیقم رو میگم و میتونید استفاده کنید ازش.

 

پاسخ:
بله ممنون 
حتما نگاه میکنم

چرا دخیل هستن ! 

ولی این همه مسیحی که میان مسلمون میشن چی ؟ یا خود من کسی رو میشناسم ‌که دینشو زرتشت کرده ! خوب کاری به درستی دین ها و اینا ندارم ولی اگه فرد خودش اونقدر باهوش و عاقل باشه خودش میفهمه که کی راست میگه ! 

به نظرم میشه این بحث رو به یک پارا دوکس تشبیه کرد :)) 

پاسخ:
اره منم ی دوست یهودی داشتم که مسلمون شد :)
قبول دارم :)

فکر کردم

و به این نتیجه رسیدم که مهم نیست

آره در شرایط متفاوت قطعا من هم فرق می کردم

در عین اینکه یه سری شباهت ها رو هم داشتم

اما مهم نیست

روز قیامت من رو با در نظر گرفتن همین شرایطی که داشتم، همین جبرها، همین چیرهایی که بهم تحمیل شده ( خوب یا بد) می سنجن

نگاه خدا به اینه که تو دایره ی توانایی های خودم چی کار کردم

من هیچوقت با اون نسخه ی دیگه از خودم مقایسه نمیشم

پس مهم نیست 

پاسخ:
جبر در موقعیت مکانی و خانواده شاید
ولی جبر در انتخاب دین چی؟
ایا نباید انتخاب جایگزینش بشه ؟
۰۳ مهر ۹۹ ، ۱۵:۵۰ پسـر زمـستان ツ

بحث جالبیه فائزه خانوم اما میدونی میخوام اینو بهت بگم هیچکس ما رو جبر نمیکنه این یک واقعیته که خیلی از ماها بخاطر همین مورد که من اسمشو میزارم بهونه گرفتن کاری رو نمی کنند خودم رو مثال میزنم به برنامه نویسی علاقه داشتم اما خانواده طبق سنت قدیم فکر میکردن که کار باید حتما توی اداره پشت میز باشه اما خودم ثابت کردم تونستم بهشون بگم که من به این شغل علاقه دارم و همین حرفو رو دنبال میکنم و پذیرفتن

خدا هیچکس در این کره خاکی مجبور و اجبار نمیکنه حتی توی انتخاب دین آیه ای معروفی هم در این زمینه داریم لا اکراه فی الدین این ایه رو میشه از دو نظر دید یکیش که ما مجبور نیستیم هر دینی رو انتخاب کنیم یکیش دیگه توی دین اسلام کاری رو اجبار نمیکنه

این دیدگاه منه و هر روز دارم چیزای جدید یاد میگیرم و بیشتر به ی سری چیزا میرسم که عقاید شخصیمه

و در کل به نظرم ماها ازادیم و هیچکس ما رو جبر نمیکنه

در مورد سیستان و بلوچستان متاسفانه مشکلات خیلی زیادی داره اما تلاشی هم برای رفعش نیست اگه تلاش باشه مثل ساره امیری دختر بلوچ ایرانی وزیر علوم پیشرفته کشور امارات میشه و خیلی افراد دیگه از با وجود مشکلات تونستن خودشون رو به جای خوبی برسونن

برای موفقیت و به جایی رسیدن من میگم انسانیت داشته باشیم همین کافیه

اونایی ک انسانیت ندارن اما به جایی میرسن و حالا به اصطلاح پولدار میشن ارزشی در جامعه ندارن و مردم اونا رو ی لقبی بهشون میدن که اینجا نگیم بهتره

امیدوارم هممون با تلاش به اهدافمون برسیم اگه علاقه داریم هیچ جبری هم سر راه ما نیست

پاسخ:
اول ممنونم ازت بخاطر این نظر جامع و کامل :)
بله خداوند خودش بارها گفته که به شما قدرت اختیار دادم که خودتون تصمیم بگیرید 
ولی خب اینکه ما چقدر ازش استفاده میکنیم ،مهمه 
نظرت راجب تلاش برای رسیدن به اهداف رو کاملا قبول دارم 
امیدوارم توی همه ی مراحل زندگی موفق باشی:) 
ولی خب شرایطی و محیط و امکانات بخش جدایی پذیری از زندگی شخص هستن
دغدغه ی یک دختر بچه توی تهران خرید یک عروسک بزرگتره !
و دغدغه ی یک دختر توی یک روستای محروم داشتن اب سالم ! 

بنظر منم برای اینکه زندگیمون دچار ارزش باشه باید انسانیت داشته باشیم :)
منم امیدوارم :)
۱۳ مهر ۹۹ ، ۱۳:۳۶ آسمان پیشرفت

باسلام.بیشتر این بحث ها راهی به جایی نمی بره! و سوژه این بحث ها بیشتر لائیک و سکولارها هستن! که میان شبهه ایجاد کنن! که تو مثلا تویه فلا کشور بودی مسلمان نبودی!

درست مثل کسانی که میان جلو یک ادم ساده لوح انواع فحش ها شنیع و رکیک رو میدن،تا اون ذهنش بهم بریزه! و بعدا بتونن مثل خودشون به انواع اقسام گناهان ببرنش.!

دین از نظر خدا فقط اسلام.اسلام هم یعنی کسی که در مقابل خدا یگانه!(تنها خدای عالم هستی)سجده میکند و او رو پرستش میکند و تنها او را قبول دارد.!(می تونه مسیحی واقعی،یا یهودی واقعی هم باشه!)

انسان ها بدون استثناء باید طوری امتحانات الهی خودشان را پشت سر بگذارن.که وقتی فرشته بسیار بزرگ و اعظیم حضرت عزاییل برای گرفتن جانش امد. به معنایی واقعی کلمه،فقط خدا در زندگی ان شخص مهم بوده و اطاعات از دستورات خدا. و در ازمایش ها نیز این را ثابت کرده باشه. در غیر این صورت فرصت نفس کشیدن هم نخواهد داشت! چنان با ان برخورد میکنند! تا در همون ثانیه اول تمام وظایف که برعهده داشته و انها را به دروغ کتمان کرده را به یاد بی اورده! ...

لذا این ها هم یکی بازی است! ایناها که میان روشنفکر بازی در میارن میخوان فقط ادم های ساده لوح و دور خدا قران و .. رو گمراه کنند. وگرنه خیلی بهتره از شما میدانند جهان به این عظمت خدایی دارد! و در این دنیاو در ان دنیا! فقط باید عاشق خدا بود .. نه بی ارزش ها دیگر.

و اصل اساسی که دیگران را میخواهن با این روشن فکر بازی  هاگمراه کنند! ریشه کینه و عقده های عمیق خود نسبت به خدا و احکام ان روی زمین است! و از اینکه دین و ایمان مانع از برده داری میشود! مانع رقص اواز و عریانی میشود .. دین عدالت ایجاد میکند شا و شخصیت میدهد! همه این ها کاملا برضد منیت و خواسته ها نفسانی لائیک و سکولار و بی دین هاست! 

خدا در قران گفته! اگر یاری ما نبود! تمام معابد(مساجد،..) را انها نابود میکردن!اما نمی گذارد! تا اینقدر انعطاف داشته باشند.. قطعا پاسخ سخت در دنیا بهشون میده اگر بخوان بیش از اندازه مسخره بازی در بیارن! در نهایت گفته لا اکراه فی دین! و در ادامه گفته! ما نگهبان اعمال انها هستیم! و به پیامبر گفته! قصه نخوره! اگر بدانی لحظه ای قیامت! یا لحظه ای که برای گرفتن جانش اقدام میشود! چه لحظه فوق وحشتناکیست برای انهاست! ..(وقتی خدا توصف وحشتناک میکنه،شما تصور کنه،بیچاره چه وضعیت خواهند داشت)

 

پاسخ:
سلام
ممنون بابت این توضیحات درستتون :)
ولی خب اینکه یک سوال بیشتر سوژه اشخاص خاصی باشه
دلیل بر این نمیشه که ماهم بهشون فکر نکنیم ! 
بلاخره لااقل باید جوابی براشون داشته باشیم
مثل شما که درواقع الان جواب این سوالات رو دادید:)
۱۴ مهر ۹۹ ، ۱۴:۴۴ علم با ارزش

سلام.ممنون و خواهش میکنم.

پاسخ:
سلام مجدد 
تشکر از حضورتون :)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">