زندگی من و تو

زندگی بی رویِ خوبش، بدتر است از مُردگی

زندگی من و تو

زندگی بی رویِ خوبش، بدتر است از مُردگی

پیوندها

زندگی من و تو - قسمت دوم ( 6 حق)

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸ ب.ظ

این بخش دوم از « زندگی من و تو » فقط مختص افرادی که قصد ازدواج دارن؛ نیست و بنظرم این اطلاعات رو هم خانم‌ها و آقایون و هم مجرد‌ها و متاهل‌ها باید کامل اطلاع داشته باشن.
تا حالا راجب شروط ضمن عقد چیزی شنیدی!؟
شروط ضمن عقد تعهدات و حقوقی هستن که با توافق طرفین به زن داده می‌شه
این حقوق شامل:
حقوق وکالت در طلاق، حق تحصیل، حق اشتغال، حق خروج از کشور، حق حضانت فرزندان در صورت طلاق و حق تعیین مسکن
هرکدوم از این ۶ حق با رضایت مرد در محضر‌ اسناد رسمی به زن داده می‌شه

حق طلاق: حق طلاق در قانون اساسی به مرد داده شده یعنی یک مرد بدون هیچ دلیلی و حتی بدون رضایت همسرش می‌تونه طلاق بگیره!!
ولی این حق تنها تحت شرایط خاصی به زن داده می‌شه به عنوان مثال اعتیاد داشتن همسر
که البته زن مراحل زیادی رو باید برای اثبات این ادعا و گرفتن طلاق طی کنه
۱) صرف اثبات اعتیاد شوهر، باعث به استفاده زن برای گرفتن طلاق نمی شود و لزوما اعتیاد باید به تشخیص دادگاه مضر باشد و به زندگی زناشویی خلل وارد کند
۲) مرد باید آزمایش اعتیاد بدهد( که البته راه‌هایی زیادی برای منفی نشون دادن این آزمایش‌ وجود داره)
۳) شهادت شهود
۴)مرد برای ترک اعتیاد باید به کمپ فرستاده شود
۵) درصورت ترک نکردن و یا اعتیاد دوباره، اجازه طلاق داده می‌شود
و البته اگه زن به علت اعتیاد شوهر و آسیبی که بهش وارد می‌شه منزل رو ترک کنه،‌ همسر می‌تونه به علت عدم تمکین از او در دادگاه شکایت کنه!( که همین شکایت می‌تونه پروسه طلاق رو طولانی‌تر و گاهی بدون نتیجه بذاره که البته تو قانون اومده مرد نمی‌تونه زن رو مجبور به موندن در خانه کنه ولی‌ می‌تونه شکایت کنه!)
و در اخر در دادگاه‌های خانواده زنان زیادی رو می‌بینیم که بعد از کلی صرف‌ وقت و هزینه و آرامش بگه: مهرم حلال جونم آزاد!

 

حق تحصیل: در قانون اساسی بند۳، این اصل بیان می شود که دولت موظف است همه امکانات لازم را برای آموزش‏ و پرورش‏ و تربیت‏ بدنی‏ رایگان‏ برای‏ همه‏ در تمام‏ سطوح‏ و تسهیل‏ و تعمیم‏ آموزش‏ عالی‏ فراهم نماید. حال گاهی این حق طبیعی توسط مرد از زن سلب می‌شود
 اگه شما حق تحصیل‌ رو از مرد بگیری یعنی مرد هیچ مخالفتی با ادامه تحصیل شما نداره و درصورتی که در زندگی خلاف این امر رو انجام بده، حق طلاق به زن داده می‌شه

 

حق‌ خروج از کشور: به موجب بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه زنان شوهر دار برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه کتبی شوهر دارند و با دریافت حق خروج از کشور در قالب سند وکالت بلاعزل این اختیار به زن داده می‌شود که بدون نیاز به اجازه کتبی همسر به خارج از کشور سفر کند( دقت کنید اجازه کتبی وگرنه مشورت کردن و اجازه گرفتن از همدیگه، تو زندگی زناشویی امری کاملا طبیعیه)

ادامه دارد...

 

+ برای هر کدوم از این حقوق خیلی صحبت‌ها و توضیحات داشتم ولی در اولین قسمت و در جهت طولانی نشدن پست فقط به توضیحات قانونی هر کدوم پرداختم
ولی خوشحال می‌شم در قسمت نظرات، بدونم که تا چه حد با این حقوق آشنایی داری و آیا با گرفتن این حقوق مخالفی یا موافق؟!

 

موافقین ۱۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۲
Faezeh

نظرات  (۳۱)

خیلی ممنونم از مترسک هیچستانی عزیز بابت کمک به کامل کردن اطلاعاتم راجب این حقوق :)

۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۳۶ سیده فرفره!

دم شما حسابی گرم برای این پست :)))

 

و ممنون از مترسک‌جان :)

پاسخ:
خیلی ممنونم بابت حمایتت :))))
دم شما هم گرم :)

جاذاب.. 

یادم باشه حق تحصیل و شغل و بگیرم XD

پاسخ:
ان‌شاء الله خوشبخت بشی مادر ;))

اما چرا این حقوق رو مرد باید به زن بده؟

 

پاسخ:
یک مسئله‌ی توافقی 
و با امضای زن و مرد وارد سند ازدواج می‌شه
در واقع مرد با امضا کردن، بیان می‌کنه که این حقوق رو فقط در حد شعار قبول نداره و موظف به انجامشون می‌شه

این اعتیاده رو من به چشم دیدم و واقعا مسخره است! خیلی خیلی مسخره است

دیدم زن با اینکه از مهریه‌اش هم گذشته بود هیچ نفقه‌ای هم نمیتونست بگیره و خرج خودش و بچه‌هاش رو در میاورد و تازه شوهرش پولاش رو میدزدید و دود میکرد ولی شیش سال طول کشید تا بتونه طلاق بگیره. جالبه شوهرش کامل گذاشته بود رفته بود از یه شهر دیگه زن گرفته بود و سالی یه بار بهش سر نمیزد مگز موقع بی پولی ولی بازهم طلاقش نمیداد :/

پاسخ:
البته طبق قانون اگه ۶ ماه مرد بدون دلیل موجه منزل رو ترک کنه، زن می‌تونه طلاق بگیره
و همچنین برای گرفتن زن دوم، باید رضایت زن اول رو داشته باشه
ولی خب اثبات این موارد کار حضرت فیله!
۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۰۰ یاس ارغوانی

من به این فکر کردم که حتما حق تحصیل و اشتغال و خروج از کشور رو قطعا بگیرم:))

پاسخ:
انشالله خوشبخت باشی همیشه:)
فقط می‌تونم بپرسم چرا باقی حقوق رو نمی‌خوای داشته باشی؟
۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۱۷ یاس ارغوانی

ممنونم :)) همچنین

والا کیه که نخواد :دی

ولی انیا از بقیه مهم تره و اگر ببینم میتونم گربه رو دم حجله بکشم قطعا میگیرمشون :))

پاسخ:
درصد خیلی کمی از مردها در برابر این حقوق جبهه نمی‌گیرند که خب خیلی‌هاشون تقصیری ندارن چون فکر می‌کنن این مسائل ابهتشون زیر سوال می‌بره!!! و اطلاع کافی راجبشون ندارن
ولی با توضیح منطقی می‌شه نظرشون رو جلب کرد
اتفاقا آزمون خیلی خوبی برای شناخت طرف مقابله 
اینکه همه رو بپذیره مهم نیست( مثلا من خودم نیازی به داشتن حق تعیین مسکن ندارم) ولی اینکه تو عمل و صحبت چقدر جانب حق رو رعایت می‌کنه خیلی‌مهمه 
۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۲۵ یاس ارغوانی

بله درسته. تو مغزشون این میچرخه که مثلا زنی که حق طلاق داره حتما میخواد تمام اموال شوهره رو بکشه بالا بعد طلاق بگیره :ا اینو شنیدم که میگم. متاسفانه :(

 

وقتی طرفت یه آدم با فهم باشه حتی ممکنه هیچ کدوم از اینا مهم نباشه وقتی  طرف بپذیره که این ازدواج یک چیز دو طرفس نه به معنای اینکه یکی بر یکی دیگه حکوت کنه :)

پاسخ:
بله منم زیاد شنیدم و یا درصورتی با حق طلاق موافقت می‌کنن که زن هیچ مهریه‌ای تعیین نکنه 
یعنی در واقع فقط در صورتی یک‌ حق رو می‌دن که حق دیگه‌ای رو بگیرن!!
.
اوهوم کامل موافقم..‌ اونم تو دورانی که زن پابه پای مرد برای‌ پیشرفت و آرامش زندگیش تلاش می‌کنه این نگاه برتری خیلی دور از عقله و خب‌ واقعا تلخ
۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۳۹ یاس ارغوانی

بله متاسفانه :(

 

 

من جدیدم میبینم پسرایی رو که شغلی ندارن و تحصیلاتی هم ندارن ولی دنبال دختر کارمند میگردن و دختر شاغل :ا

مغزم رگ به رگ شد اصلا :/

پاسخ:
باز خدا رو شکر می‌کنم من هنوز با این دست از انسان‌ها افتخار آشنایی نداشتم:///
۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۶ یاس ارغوانی

منم خداروشکر نداشتم ولی شنیدم.

 

خدا قسمت کافر نکنه :(

پاسخ:
آمین :/

من خیلی دیدم مادرها موقع دنبال عروس گشتن یکی از مباک هاشون اینه که دختر هم درآمد داشته باشه :/

ولی هر شغلی رو هم قبول نمیکنن فقط معلمی و برخی کارمندها :/

خیلی ضایع است اصلا

 

ببین میدونی...

از اون طرف اخه من خانومای زیادی رو هم دیدم که بعد از گرفتن حق طلاق ناجوانمردانه جدا شدن و شوهر رو به خاک سیاه نشوندن. فامیل و اشنای هیچ کدوم نیستیم که بگم من از زاویه دید شوهر فقط قضیه رو دیدم و باقی ماجرا رو نمیدونم. کاملا بیرون قضیه‌ام. به هیچ عنوان نمیگم حق طلاق بده! نباید باشه یا باهاش مخالفم. درموردش فقط تو سکوتم.  اگه پیش بیاد باید خیلی پرموردش فکر و تحقیق کنم...

پاسخ:
اینکه مرد مایل باشه همسرش هم شاغل باشه البته در صورت رضایت خود همسر، امر طبیعیه بنظرم. ولی اینکه بخواد نون آور خانواده زن باشه بنظرم نیاز به تست سلامت روان داره :////
آیا ندیدی مردی که حق طلاق داره ناجوانمردانه طلاق بگیره؟؟
حتی اگه مهریه رو هم بده جبران احساسات از دست رفته ی یک زن می‌شه؟؟

بله زنی که با کوچکترین بحثی حرف طلاق رو میزنه، حتی اگه طلاق هم نگیره، زندگی مشترک خوبی نخواهد داشت! چون هنوز امادگی ازدواج رو نداره
چون تا جای امکان حل کردن مشکلات بین زن و مرد و انتقال ندادنش حتی به پدر و مادر از اصول داشتن یک زندگی‌موفق

به نظرم تمام این حقوق رو هم که بگیری اگه تفاهم‌ نباشه سر چنین مسائلی خود به هود زندگی انقدر زهر میشه که کار به جدایی می‌کشه

چه این حقوق دست مرد باشه و چه دست زن

دو طرف باید درک متقابل و تفاهم زیادی داشته باشن

 و این خیلی مهم‌تره اگر که آرامش و حلاوت زندگی براشون مهم‌تر از صرف در کنار هم موندن و ازدواج روی کاغذ باشه

 

پاسخ:
بله کلا داشتن این حقوق ارتباط کاملا مستقیمی با آرامش و داشتن یک زندگی مشترک عالی نداره
این حقوق صرفا برای زمانی که ادامه اون زندگی غیرممکنه ! 
تا جای‌ ممکن دوطرف باید تلاش کنن طلاق اتفاق نیفته ولی وقتی که ناچار به اینکار شدن لااقل حقوق طبیعی زن به رسمیت شناخته می‌شه
بخاطر همین مهربه زیاد ضامن خوشبختی نیست
چون مردی که فقط بخاطر ندادن مهریه کنارت باشه، نبودنش بهتره!

بنظرم به جای فکر کردن به این مسائل که اساسا جزئی از حقوق شوهر تو زندگیه و از تعاریف و امکانات شوهر بودنه به تکالیف زنانه خودتون توجه کنین که چه کاری کنین تا زندگیتون بهتر بشه 

فکر کردن و حرف زدن راجع به این موارد فقط برای وکلایی نون داره که از اختلافات خانوادگی دنبال کاسبی هستن 

اساسا هر حقی که جابه جا بشه یه جای کار تو زندگی خواهد لنگید ...

 

نمیشه هم مهریه و نفقه خواست هم حق طلاق و امثال این ... مخصوصا حق طلاق که خیلی خطرناکه اگه اختیارش رو مرد به زنش بده، اون زندگی خیلی متعادل و درست نخواهد بود....

 

پاسخ:
سلام اقای این جانب!
مثلا خانمی که واقعا عاشق درس خوندنه و خداوند هم این استعداد و توانایی رو بهش داده و قبل از ازدواج وقتی به خواستگارش میگه که با درس خوندنش موافقه و اون مرد میپذیره و بعد ازدواج زیرش می‌زنه جز حقوق مرد در زندگیه؟؟
یعنی جز‌ امکانات مرد اینه که زن رو از این حق محروم کنه ؟
نه اقای این جانب بنظرم امکانات مرد اینه که خداوند اون رو حامی قرار داده، نیروی بدنی بهش داده و خیلی از مسائل دیگه 
این موارد رو من جز قلدری، دروغگویی، زیرپا گذاشتن حق زن و ... می‌دونم
والبته اینکه من به وظایف خودم اگاهم 
بعد تمامی این مواردی رو که من بیان کردم جز قانون اساسی 


نمیشه که یک قانون رو پذیرفت یک قانون رو نه ! 

مرسی ادامه دادی و بازم ادامه داره این پستها 💛

من خودم علاقه‌ای نداشتم که برم دنبالش و یاد بگیرم اما بعضی چیزها رو باید بدونیم :)

پاسخ:
ممنونم فاطمه جان بابت دلگرمیت :)
خیلی ممنونم
من هیچ اصراری ندارم که بگم کسی این حقوق‌ رو از همسرش درخواست کنه یا نکنه
من فقط اصرارم به دونستن و آگاه شدن
این مسائل رو نه توی‌ کلاس قبل ازدواج می‌گن، نه توی محضر، نه صداو سیما
حتی اون مواردی که همه باید امضا کنن باز اکثر‌ جاها توضیحی بابتش داده نمیشه!
خیلی فرق بین دونستن و حق انتخاب داشتن
تا ندونستن و حقی نداشتن!
نه فقط توی این مورد خاص توی تمامی مسائل

فرایند طلاق چقدر سخته!

این باید به همه توضیح داده بشه ، چون خیلی‌ها بدون شناخت کافی ازدواج می‌کنن و ... 🤦‍♂️

 

ممنون بابت مطلبتون 

پاسخ:
فرایند طلاق واقعا سخته
تازه اگه اون فضای مشوش دادگاه رو در نظر بگیری
حرف دیگران، احساسات خود فرد و هزاران مشکل قبل و بعدش
واقعا شاید اگه گفته بشه افراد یکم عاقلانه تر شریک زندگیشونو انتخاب کنن
و یه شب سر سفره‌ی عقد نرن!

ممنونم بابت نظرتون :)
۱۲ مرداد ۰۰ ، ۲۳:۲۷ سارا سماواتی منفرد

سلام

اینا همه جزوه حقوق حقه ای هست که خوشبختانه داده شده ولی خوب راه های فراری هم برای آقایان با توجه به تبصره ای زیادی که وجود داره کم نیستند مثل همون عدم تمکین در زمان اعتیاد شوهر و ...

ممنون که این بحث خوب را پیش کشیدید

پاسخ:
سلام
ممنون از حمایتتون
خیلی برام ارزشمنده :)

خیلی ناجوان‌مردانه است که تنها راه طلاقه :(((

یعنی چی آخه؟

پاسخ:
تنها راه طلاق نیست:/
من نگفتم تا گفت اجازه نمیدم، آدم طلاق بده
ولی این حفظ زندگی که اقای این جانب میگن که زن باید داشته باشه 
چرا مرد نداشته باشه؟
چرا زن فداکاری و چشم پوشی کنه از بی تعهدی مرد
ولی مرد چشم پوشی نکنه؟ و برای حفظ زندگیش حتی اگه مایل نیست تن به خواسته‌ی زن بده
چرا اگه مردی بدون هیچ دلیلی همسرش رو طلاق بده نمیگیم این حق ناجوان مردانه است
ولی اگه زنی برای زیر پا گذاشتن تعهدی که مرد امضا کرده لااقل بتونه اعتراضی کنه میگیم ناجوان مردانه


لطفا اگه بنظرت اشتباه می‌گم بگو

نگفتم اعتراض نکنه!!!!!!!!!!! گفتم ناجوانمردانه است که تنها راه اعتراض دادخواست طلاقه! راه دیگه‌ای نیست؟ چه مرد چه زن. فرقی نمیکنه. شخصا ترجیحم اینه که قانون به مرد اجازه نده بیخود و بی جهت حق زن رو ازش بگیره. نه اینکه هم حقش گرفته بشه هم طلاق :/ این دو سر باخته که! :/

پاسخ:
اره اینم راهکار خوبیه که بهش اجازه نده
ولی خب چجوری :(

راستی من به پاسخت به کامنام جواب ندادم

بذار یه جا بگم

اول اینکه نه ناجوان مردانه طلاق گرفتن مرد به نظرم امروزه کمتر عمومیت داره. میدونی چرا؟ چون اگه مرد بخواد عوضی بازی در بیاره نیازی به طلاق نداره. میتونه بره هر غلطی خواست بکنه یه زن هم زاپاس هست اینجا. حق هم نداره جای دوری بره یا تمکین نکنه پس مال خود خودشه :/

 ولی زن برای عوضی بازی در آوردن به طلاق و نداشتن شوهری که قانونا محدودش کنه نیاز داره :/

 

و اینکه...

اینکه سخت بودن ثابت کردن اینکه مرد گذاشته بی دلیل رفته کار حضرت فیله درست، اما ربطی به پایمال شدن حقوق زنان نداره چندان. کلا پروسه‌ی دادخواهی کار حضرت فیله :/

سلام

من چون پدرم تمامی حقوق رو البته بدون نوستن مکتوب به مادرم در زمان ازدواج و زندگی مشترک شون  داده بود اوایل جوانی فکر نمیکردم اینا مثلا جز نوشته های مکتوب ضمن عقده !

چون پدرم و دوماد اول مون همه این مواردی که گفتین رو برای خواهرم و مادرم اجرا میکردند و هیچ مشکلی با این سری قوانین نداشتن و البته دومادمون اون قوانین رو مکتوب نوشتن در زمان ازدواج شون ولی من در جریان نبودم.

ولی بعدها سر ازدواج خواهرزاده ام متوجه شدم این قوانین مکتوب هست و زوج ها اونا رو ثبت میکنن و مینویسن و قابل اجرا میشه !

برای خواهرزاده ام این قوانین خدا رو شکر در حد مکتوب نوشته شد و چیزی که هست دومادمون که با این قوانین آشنا بود آشنامون کرد و بهمون یادآوری کرد که اینو حتما تو عقدنامه نه تنها بنویسیم بلکه ثبت کنیم و مکتوب بشه که قابل اجرا بشه !

با این قانون صد درصد موافقم !

و بنظرم باید اینقدر گفته بشه که اکثریت مردم با این سری مطالب آشنا بشن و در موردش هم گارد نگیرن !! این از این.

ممنونم از شما که تو وبلاگتون عنوانش کردین و در موردشم توضیح دادین.

 

کامنت اول :)

 

پاسخ:
واقعا خداروشکر بابت وجود چنین خانواده‌‌هایی
خدا زیادشون کنه
و خدا خانواده شما رو براتون نگه داره :)
همیشه سلامت و پیروز باشن :)

متاسفانه علاوه بر گارد گیری اقایون،‌گارد گیری خانم ها رو هم مواجه هستیم!

من ممنونم از شما بابت بیان نظراتتون :)

و اما بعد در مورد کامنت آقای سر اینجانب 

که در آخر اولین کامنتشون نوشتن :

 

نمیشه هم مهریه و نفقه و ... داد هم حق طلاق به زن !

میخوام بپرسم شما از چی میترسین ؟! چرا نمیشه ؟! اصلا کی این حق رو به آقایون فقط داده ؟!

مثال شما اگر به زندگی خودتون پایبند باشین و زندگی تون رو دوست داشته باشین این حقوقی که قانون در اختیار زن قرار داده نباید ازش بترسین که !

مگه اینکه یه جای کار بلنگه که از این قانون خوشتون نیاد و اون رو حق زنان ندونین !

بنظرم شما یه لحظه خودتون جای یه خانم قرار بدین !

یه خانم که هر روز شوهرش مواد میکشه و اونو میزنه و طلاقشم نمیده 

از اون طرف حق تحصیل و باقی چیزها رو هم بهش نداده ! 

آقای اینجانب بدون گارد گرفتن بیان بگین چه حالی بهتون دست میده جدی ؟! 

شما یه کبوتر رو تو یه قفس زندونی کن بهش بگو من بهت غذا میدم و در مقابل گرما و سرما محافظت میشم ولی شما حق خروج از این قفس رو ندارین باید همینجا که من میگم بمونی و با شرایط خودت رو وفق بدی !

خب آقای محترم این ظلم صد درصدی به اون پرنده است

حالا بیا همین ظلم در حق یه انسان هست انجام بده چون بهش نفقه میدین چون حق مهریه داره باید حقوق دیگه نداشته باشه ؟!

من خودم با قانون الان مهریه هم که تو کشورمون رایج موافق صدرصدی نیستم ! ولی با اینی که شما هم میگین موافق نیستم !

مگه کنیز و غلام  میگیرین که میگین ببینین من حق نفقه بهت میدم مهریه (کاغذی ) رو هم بهت میدم ولی از باقی حقوقت حرف نزن !!

حرف بزنی برو خونه مادرت طلاق !!

بنظرم چون شما خودتون جای اون زن قرار نمیدین اینو میگین !.

 

 

 

+

دومین کامنت :)

 

 

به واران عزیز 

 

ببینین من چندبار تاکید کردم مبنای زندگی بر اساس محبت و مودت و اخلاقه، این موازین حقوقی برای شرایط خاصه. 

نکته مهم قانون اینه که دادن حق طلاق و سایر حقوق رو در موارد کلی نگاه کنین و مصداقی با مثالی نقضش نکنین. 


این قوانین و حقوق هم چیزی نیست که ما بهش بتونین ایراد بگیریم، یعنی دلایل عمیق ومهمی داره که قابل حذف نیستن و با گرفتن حق طلاق از مرد عوارضی به زندگی وارد میشه که متاسفانه ترویجش خطرناکه و زندگی نابود کن

حق طلاق داشتن مرد و ندادن این حق به زن خیلی خیلی قانون درسته، چون پایه های خانواده اینطوری مستحکم میمونه، غیر از شرایط استثنا عموما نباید حق طلاق رو بزن داد، چون بشدت برای ثبات زندگی خطرناکه.

 زن تو زندگی با مشکلات کوچیک و بزرگ ممکنه درست عمل نکنه احساسی رفتار کنه ولی دست مرد باشه بهتر و همه جانبه تر و غیر احساسی تر برخورد میکنه،حالا کالاها دست به طلاق نمیزنه ... اگه طلاق دست زن باشه همین دو سوم ازدواج ها هم منتج به طلاق می‌تونه بشه... 

مثل حکم شهادت و عدم اجازه قضاوت و امثال این، یه اصول و قاعده ای داره که مستلزم داشتن علم و آگاهی حقوقی است و فقهی و همینجوری سطحی نمیشه راجع بهش حرف زد

بازم میگم جنبه عام و کلی قضیه رو ببینین، استثناها رو بذارید کنار. 

 

نمیشه هم مهریه خواست، هم حق طلاق خواست هم ... شما خودت رو بذار جای مردی که هیچ حق حاکمیت نداره، هر آن در معرض زندانی شدنه و ... اون وقت شما ازون مرد توقع حکمرانی و اداره خانواده رو نمیتونی داشته باشیا 


زندانیان نفقه و مهریه چند هزارنفرن، پرداخت کنندگانش چندصدهزار نفر ... خیلی هم کاغذی نیستاا



تعریف زن بودن چیه؟ موجودی که نمیتونه و درست نیست که درمورد تحصیل خودش، اشتغالش، ادامه دادن یا ندادن زندگی مشترک و... تصمیم بگیره؟ یعنی زن اونقدر احساسیه که فکر و عقلش برای این موارد کافی نیست. من نمیدونم چی میخواید بگید ولی حرفتون از بیرون اینطوری به نظر میرسه

@به این جانب 

 

گفتین خودم رو جای اون مردا بذارم !

من اگر جای همون آقایون بودم که مشکل مهریه پیدا کردند بذارم عقلانی میرم جلو ! 

با توجه به جیبم اولا نگاه میکنم که ببینم منی که میخواهم مهریه بدم در توانم هست اون مقداری که تعیین میشه تو خانواده ها میتونم بدم؟! 

من موافق مهریه های 1300و خورده ای نیستم!

موافق مهریه های متعادلم.

 

این از این دو :

برادر من کسی است که حق طلاق رو زمانی برای خانمش تو برگه ننوشت! 

ولی همین که خانمش به هر علتی که برای زندگیشون پیش اومد نتوست و نخواست ادامه زندگیش رو بده 

درخواست طلاق کرد (حتی با وجود دخالت های خانواده اش ) 

داداشم چکار کرد ؟!

تا مرحله آخر تلاش کرد که زنش رو راضی کنه نتوست ! 

همین که زنش گفت طلاق 

رضایت داد به طلاق داداشم گفت : وقتی کسی از یه زندگی خسته شده به هر علت و دلشم  نمیخواد زندگی کنه حتی اگر علتش دخالت خانواده اش باشه چرا من اصرار کنم به زندگی ؟! 

این زن حق داره چطور زندگی کنه و این حق با ازدواج با من مرد نمیتونه ازش سلب بشه حتی اگر  قانون گفته حق طلاق با من مرده ! نه اینطور نیست ! ما کتبا درسته چیزی قید نکردیم ولی دلیل نمیشه این حق رو از زن بگیریم به بهانه اینکه من نفقه میدم من مهریه میدم! 

 

حتی دوستان داداشم که تفکری همچون شما متاسفانه داشتند بهش پیشنهاد دادند طلاق نده تا مهریه رو نصف نکرده! 

ولی داداشم قبول نکرد گفت من رفتم خواستگاری این خانم من روز اول پدیرفتم با همون مهریه !

درسته ممکنه خیلی اذیت بشم ولی این حق رو به خودم نمیدم که حق کشی کنم و مهریه رو ندم یا نصف بدم 

 

ایشون طلاق رو قبول کردند مهریه هم قبول کردند.

با وجودی که خانم سابقش خیلی هم تو این چند سال سر مهریه سر بچه اش اذیتش کرد همچنان داداشم معتقد به این اصول انسانی و اخلاقیست.

 

داداش من نه معتاد بود نه دست به زن داشت نه بیکار بود فقط رسم انسانیت رو به جا آورده رسمی که تو قوانین ایران قابل اجرا نیست و همیشه متاسفانه قوانین این مملکت از هرجاش علیه زنان است.

 

 

 

+

به مدیر وبلاگ :

ممنونم به همچنین شما رو برای خانواده تون 

 

گارد گیری خانم ها از این جهت هست که خودشون رو باور ندارند! و اینکه مدام متاسفانه زنان تو ایران و تو قانون مملکت مون تو سری خور بودند و  چون قبول ندارند برای همین از موضع گارد گیری میان جلو.

تا زمانی که زنان خودشون رو  باور نکنن نمیتونن موافق قوانینی که به نفع شون هست باشند.

 

کامنت سوم 

 

 

 

@ به این جانب 

یه چیز دیگه لازمه بگم تو همین ایران ما میگن ریاست جمهوری حق زنان نیست چون احساسی عمل میکنن 

یا حق قضاوت تو دادگاه ها رو ندارند چون احساسی ممکنه عمل کنند .

میگین اگر حق طلاق دست زن ها باشه چون احساسی عمل میکنند خطرناکه!

این تفکر شماست که متاسفانه خطرناکه چون زنان رو باور ندارین ! 

و همیشه فکر میکنین احساساتی عمل میکنن! 

 

 

برین بچرخین نگاه کنین کشورهایی که ریس جمهورشون وزراء شون و حتی قاضی هاشون زن بوده چقدر اون کشور از هر نظر پیشرفت کرده و اصلا هم احساسی عمل نکردند و حتی تو زندگی هاشون.

 

میدونین تفکر شما تفکر 1500سال پیشه! 

اون زمان سطح سواد و تفکر جامعه پایین بود که اون قوانین رو برای زنان و مردان در نظر گرفتن چون اگر اون جور قوانینی در نظر نمیگرفتن احتمال اینکه یکی مثل شما اعصابش خُرد بشه و همه چی رو حتی دین  رو زیر سوال ببره وجود داشت.

ولی الان سطح سواد جوامع زیاد شده و نمیشه با قوانین 1500-2000سال قبل زندگی کرد .

اگر میشد الان شما چراغ راهنمایی تو این حداقل مملکت مون ایران نمی دیدین !

بنظرم جا داره مطالعات تون رو نه تنها در این مملکت بالا ببرین بلکه یه نگاه کنین به کشورهای دیگه !

مطالعات تون زیاد کنین! این طرز تفکرها نه تنها قدیمی است بلکه سمی است!

 

 

 کامنت چهارم

خیلی ممنون از خانوم واران :)

همزمان به میخک و واران عزیز و محترم

یکی از اولیه ترین اصول هر بحثی اینه که طرفین فارغ از تعصب دنبال دونستن و حل کردن مسأله باشن نه اینکه بخوان حرف خودشون رو به کرسی بنشونن. قرار نیست طرف مقابل محکوم بشه، قراره موضوع حل بشه. پس بجای تعصبات جنسیتی باید واقعیت ها و حقایق رو بشناسیم نه اینکه چیزی مدنظر خودمونه به عنوان حقیقت قالب کنیم. 

 

اون مقدمه بود، ولی در ادامه، عرض میکنم اولا  خلقت و تعریف خالق از مخلوق خودش یه بحثه، اینکه ما ازین تعاریف خوشمون بیاد یا نیاد یه حرف دیگه است. 

ضمنا اون دنیا و جوامع مدرنی که شما دارید ازش حرف میزنین، اتفاقا بیشترین صدمات و خشونت علیه زنان رو دارن و هنوز در گیر برتری رنگ پوستشونن، پس لزوما نمیتونن نمونه های قابل قبولی برای ما باشن. 

اینکه یه خانمی تو منصب قضاوت یا هر منصبی که نباید باشه موفق عمل کرده دلیل بر درست بودن اون جا و موقعیت به صورت کلی نیست، لذا بهتره هر چیزی رو در جا و امکان و توانش بهش توجه. کرد و نگاه خرد و استثناو کلان رو در نظر داشت. 

 

در مورد برادر عزیز واران گرامی خب اولا یه مسأله خاصه در ثانی پرداخت مهریه ربطی به طلاق دادن نداره اینا دو تا مسأله مجزاست. 

 

مباحث کمی گسترده است تو یادداشتهای خودم تا حدی بهشون مفصل تر پرداختم. 

اینکه نظرات اصیل و منطبق با حقایق رو سمی میدونین و متأسفین بابت قوانین محکم  خب باید کمی با تامل بیشتر ادامه داد و الا بحث به سمت اثبات عصبیت ها پیش خواهد رفت.

@ به این جانب 

 

اولا اینکه من خانمم .

دوما اینکه شما بحث مهریه و نفقه رو در کنار حق طلاق قرار دادین نه من!

منم توضیح دادم در موردش!

 

اگر ربط نداره و مجزاست پس نباید شما هم ربطش میدادین !

پس ربطی هم نداره که این حق رو که شما میگین از خانم ها سلب بشه! 

حق طلاق .

شما تکلیف خودتون با خودتون مشخص نیست گویا!

 

این از این 

 

اقای این جانب شما می‌گید تفاوت‌های بین زن و مرد هست، درست

می‌گید که خانم ها دارای احساس هستند، درست

خب مطمئن باشید هیچ‌کس منکر این دو‌ مورد نیست 

ولی 

شما می‌گید چون خانم‌ها احساسی هست دادن این حقوق اشتباهه!

در صورتی که این احساسی که خداوند به زن داده نه تنها باعث ضعیف شدن عقل و منطق و قدرت تصمیم گیری نمی‌شه بلکه بهش کمک هم می‌کنه

یک‌مادر وقتی در اوج احساسات عاشق فرزندشه بخاطرش گذشت می کنه، بخاطرش علم خودش رو افزایش می‌ده که تو درس‌ها کمکش کنه، بخاطر علم خودش رو بالا می‌بره که در زمان بیماری نگهدارش باشه، بخاطرش می‌ره شیوه‌ی درست تربیت کردن یاد میگیره و ....

آیا حضرت فاطمه نقش کمی تو اسلام داشته؟

ایا از لحاظ علم،قدرت تصمیم‌گیری و درایت کمتر از امام علی (ع) بوده؟

خیر!

بله اگه زنی که هنوز امادگی ازدواج و معنای ازدواج رو‌ نفهمیده مثال بزنیم داشتن این حقوق شاید عاقلانه نباشه

خب به همون نسبت مردی که خودتون می‌گید تنوع طلبه و نیاز جنسی‌شو‌ نمی‌تونه کنترل کنه اون هم نباید حق طلاق داشته باشه!

مردی که اینقدر غرور و تعصب داره که نمی‌تونه جلوی عصابنیتشو بگیره و هر حرفی رو نزنه این هم نباید حق طلاق داشته باشه

مردی که زورگو و فک میکنه چون قدرت بدنی داره می‌تونه بقیه رو زیر سلطه داشته باشه نباید حق طلاق داشته باش

مردی که زن رو جنس دوم می‌دونه نباید...

پس همونجور که مرد با توجه به خصلت های بدی که می‌تونه داشته باشه حق طلاق داره

زن هم می‌تونه

و اگه شما فقط به دلیل احساسی بودن زن می‌گید خب میشه این حقوق رو به مثلا پدر خانمتون بدید!

 

@ میخک 

ممنون از شما

به واران گرامی 

می‌دونم شما خانومین

یکی از عزیزان گفتن که نمیشه یه قانونی رو قبول کرد و یکی دیگه رو نپذیرفت، منم گفتم وقتی بخوایم حق طلاق رو بگیریم یعنی سلب کنیم حقی رو از کسی خب نقطه مقابل این قوانین و حقوق رو هم باید در نظر بگیریم، نمیشه هر جا که طبق میل ما باشه قانون رو دور بزنیم و اگر خوشمون نیادمتقاضی اجرای قانون باشیم.

من در مورد برادر تون گفتم طلاق ایشون ربطی به مهریه دادنشون ندارن.

من تکلیفم با خودم کاملا مشخصه بزرگوار .

 

و اما خانم صاحب وبلاگ 

احساسات مادر فرزندی با احساسی رفتار کردن تو روابط زناشویی خیلی متفاوته، اصلا از یک جنس نیست و نمیشه کنترل زندگی و قضاوت رو بهش سپرد 

اتفاقا همین احساسی بودن تو رابطه مادرفرزندی هر چقدر واجبه تو بحث حکمرانی و قضاوت مخرب و خطرناکه، شما فکر کن تو قضاوت یه خانم احساسی رفتار کنه

( ببینین من زنان زیادی میشناسم که از صد تا مرد هم مردترن و فهمیده و عمیقن، و برعکس مردهایی که از صدتا زن زن ترن، ولی حرف من مصادیق استثنایی نیست، کلی نگاه کنین)

 

اشکال کار اینه که شما برای اثبات فرضیه ای اشکالات موردی مردها رو به عنوان اصل قرار میدین، نمیشه اینجوری چیزی رو جلو برد، 

 

شما بحث پدر خانم رو مطرح کردین، می‌بینید مباحث حقوقی کمی نیازمند اطلاع و علم زیاده، بحث ولایت قهری پیش میاد، بحث سرپرستی و حقوق مرد نسبت به زن میاد، بحث تکلیف مرد برای تامین و نفقه زن وجود داره و امثال این، به همین جهت احکام حقوقی که بر این اساس برای اجازه دادن به زن وضع شده به واسطه تعاریفیه که بر همون اساس به هر کسی تکالیفی، حقوقی و مزایایی وضع کرده. 

 

می‌دونم شاید کمی کلی باشه ولی همه این مباحث جزئیاتی داره که مفصله، هر کدومش تبعات و اثراتی داره که وضع کننده قانون همه جانبه دیده و حکم صادر کرده و نمیشه به سادگی این مسائل رو زیر سوال برد، بخاطر همین تو نظر اولم گفتم که نمیشه از هر کسی مشورت گرفت و سطحی و شخصی راجع به مسائل حقوقی نظر داد

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">